fredag 11 maj 2012

Ge katten kärlek, kärlek och mera kärlek så kommer kattvettet av sig själv tillslut

Jag har hyllan full av kattböcker men ingen av dem är kattkunskap 2.0 . Alla börjar med kattens historia osv. De flesta tar upp adoptera katt som ett alternativ men varnar mest för att välja de katter som har någon typ av problem. En föråldrad literattur på många sätt och vis. Den jag respekterar mest av författarna  i min bokhylla är Vicky Halls. Hennes böcker kan man läsa från pärm till pärm. Jag ska försöka skriva lite om hennes böcker och egna tillägg från min egen erfarenhet. Det börjar idag och vem vet var det slutar.
Mitt första inlägg ska handla om ett kompendie som jag har läst som är från 2004. Den handlar om kattbeteende i veterinärernas värld. Den är skriven för och av författare från USA. Inledningsvis berättar den att den främsta anledningen vid avlivning av katt hos veterinär är beteende relaterat. Artikeln konstaterar också att om beteende hade en mer naturlig plats i veterinärernas utbildning och praxis så skulle de rädda många liv. Det är inte bara fysiskt medicinisk som en veterinär kan rädda en katt och förhindra lidande. Psykologiska aspekter och inlärda felbeteende kan vara nog så viktiga att bota. Många av de beteende som kattägare har svårt att acceptera är naturliga beteende hos katten. Det kanske är dags att vakna och utbilda kattägare, helst innan de skaffar katt. Bilden jag har av hundägare är att de läser på mycket innan de skaffar sin hund. De går på kurser osv.  En katt är något man får eller skaffar utan större ansträngning. Ja kanske de som stödjer uppfödning av katter har läst någon bok som heter "välj rätt ras för dig". Det räknar inte jag som ansvarigt kattägande men det kan jag utveckla vid ett senare inlägg.

Här har ni artikeln: http://www.catvets.com/professionals/guidelines/publications/index.aspx?Id=177

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar