måndag 14 maj 2012

Kaffe och självklarheter

Lite kaffe och ett kapitel i catconfidential av Vicky Halls. Jag gillar hennes böcker. Den här är från 2004 och enligt mig är hennes senare böcker bättre. Några saker som väldigt ofta förekommer i kattböcker är tips som inte går ihop med verkligheten. Tex som det jag sitter och läser nu "tips för hur du använder koppel på din katt. Tipset är att börja när katten är mycket ung och vänja den successivt. Detta förutsätter att det mest normala är att skaffa en katt när den är kattunge. Så som det ser ut idag för kattpopulationen så borde författare i större utstreckning förespråka adoption av oönskade vuxna. Många har börjat gå åt det hållet det märks framförallt på Facebook men det finns ingen litteratur anpassad efter detta. Utmaningen ligger i att få ner på papper den kunskapen som finns om hur man vänjer en vuxen katt att gå i koppel, det går! Jag har gjort det med min Napoleon. Jag skulle vilja ha mindre självklarheter och mer aha-moments när jag dricker mitt kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar